O jogo do Poder: ecos da moralidade – Beatriz Ferrarez

O jogo do Poder: ecos da moralidade – Beatriz Ferrarez

Não estamos interessados no bem dos outros; só nos interessa o poder em si. Nem riqueza, nem luxo, nem vida longa, só o poder pelo poder, poder puro”.

(George Orwell – 1984).

1.

Não é possível que a realidade funcione se não houver a mais pura das imaginações. Desde a construção de hipóteses, teorias, métodos são todos frutos da nossa imaginação, porque ainda não foram de modo exato, inseridos na sociedade. Ou seja, projetamos uma figura que às vezes é muito bem alimentada, outras nem tanto.

Napoleão Bonaparte desvendou que é “a imaginação que Governa o mundo”, pois pronunciou essa frase quando seu nome estava na boca de vários de seus fiéis, os quais nunca o tinham visto, mas Bonaparte sabia que o seu espírito, a sua presença permanecia entre eles, isto é, os faziam bravejar seu nome aos quatro cantos do mundo sem, ao menos, o conhecer.

É como uma espécie de ‘patriotismo primitivo’, como bem destaca George Orwell em seu romance 1984: “uma nação de guerreiros e fanáticos avançando em perfeita sincronia, todos pensando os mesmos pensamentos e bradando os mesmos slogans, perpetuamente trabalhando, lutando, triunfando…”. O que um grupo de pessoas semelhantes não pode fazer quando se fecha em uma própria bolha, enquanto há um líder que o manipula para que seus gostos e ideais sejam postos em prática?

William Golding tenta explicar em seu livro O Senhor das Moscas a volta da civilização ao estado primitivo que, a priori, é virulento, sombrio, sangrento, uma guerra de todos contra todos. Contudo, Golding traz como personagens meninos menores de 12 anos, quer dizer, já pretendendo mostrar um lado obscuro do qual não imaginamos que uma criança possa ter – talvez, nem um adulto.

Vale destacar o momento histórico vivenciado no tempo do livro, pós-Segunda Guerra Mundial em que o mundo estava polarizado pela Guerra Fria, num contexto de dualismo – o socialismo e o capitalismo – o que, no livro, será representado por dois regimes ideológicos distintos: a democracia e o totalitarismo.

Depois da queda do avião em que cerca de 20 meninos se encontravam juntos de seu mentor e o piloto da aeronave, os dois últimos morrem na ilha cujas crianças os levaram. A partir dessas perdas é o exato momento do qual há a extinção do Estado, de um limite de regras e a volta ao estado primitivo mesmo sendo civilizado.

No decorrer da história percebe-se o quanto as crianças tentam se tornar seus pais, afinal, quem toma as decisões? Os adultos. Porém, na análise do doutor em Letras, Dino Del Pino, há um processo de ironia envolvido na trama que é o fato das crianças demostrarem que, na realidade, são os adultos que agem como crianças, porque, quando, por exemplo, deveriam acender a fogueira, vão brincar. Del Pino nomeia essa ação como fruto do “microcosmo da ilha”, isto é, a redução dos atos em maniqueísmo – bem e mal. Transcrevendo para o mundo político, é quando um modelo ideológico se reduz a ser somente oposição e o outro em situação, excluindo toda a complexidade da realidade.

Por isso, nasce a dicotomia entre a civilização e barbárie. No fundo, a figura dos dois meninos (Ralph e Jack), que tentam impor o seu modo de sobreviver aos demais acaba em assassinato entre eles. Jack com seu pensamento totalitário cria junto de seus amigos a figura mítica do Rei das Moscas, um mostro imaginário, do qual o líder das ‘caras pintadas’ alimenta a sua existência mesmo depois de descobrirem que o Rei nunca existiu. Um perfeito ato político. Alimentar a figura do inimigo – do medo – por mais que este não seja real. Os seus seguidores sabendo da farsa continuam a carregar a presença do mítico. Napoleão estava certo.

O ponto chave exposto nesse livro é a crescente violência contra aquele que se opõe a sua visão de mundo, conjuntamente da própria perpetuação no poder. O autor, ademais, se destoa do pensamento do homem primitivo desenvolvido por Jean-Jacques Rousseau, o pai do Bem Geral – do coletivismo, da tirania da maioria. O qual entende que o homem em seu estado primitivo é bondoso, cheio de virtudes, dotado de cordialidade. Contudo, quando firma o contrato social, ou seja, faz a transição do estado de natureza para o “estado dos contratos”, o homem acaba corrompido pelo meio em que se situa.

Aqui, é possível considerar um problema contemporâneo herdado de Rousseau: o da transferência de responsabilidades. Tudo de errado está no outro e não em mim. Portanto, desenrolando as justificativas mirabolantes das revoluções sangrentas, como principal exemplo, a Revolução Francesa, encabeçada por base de seu ideal, influenciador da Vontade Geral que deve prevalecer sobre as demais. Edmund Burke nomeia essa teoria de Jean-Jacques de falsa imaginação moral, isto é, uma imaginação idílica, àquela em que o ser humano é dominado pela sedução, a perversão do poder de controle.

A imaginação moral é a natureza humana existente em todos nós, as nossas primeiras experiências, transpassada dos avós aos pais, dos pais aos filhos, um sistema de boas maneiras, uma aspiração à “apreensão da ordem correta na alma e a ordem correta na comunidade”. Esta se choca com a imaginação idílica de Rousseau que, na verdade, destrói essa moral e reconfigura o significado da imaginação humana. Passando a dignificar a elevação da “emancipação do dever e da convenção”. Como dito anteriormente, utilizando como artifício de justificativa plausível para atos revolucionários de completa destruição do outro.

Em um pequeno ensaio de Russell Kirk – A imaginação moral – ele esclarece os três principais tipos de imaginação: a moral de Burke, a idílica de Rousseau e a diabólica de T.S. Eliot. Explica que:

Todas as principais formas de arte literária tomaram por seus temas mais profundos as normas da natureza humana. O que Eliot chama de “as coisas permanentes” – as normas, os padrões – têm sido a preocupação do poeta desde o tempo de Jó, ou mesmo desde Homero: “o cego que vê” que cantou as guerras dos deuses com os homens. Até muito recentemente, os homens tinham como certo que a literatura existe para formar a consciência normativa – isto é, ensinar os seres humanos sua verdadeira natureza, sua dignidade e seu lugar no esquema das coisas. Tal era o esforço de Sófocles e Aristófanes, de Tucídides e Tácito, de Platão e Cícero, de Hesíodo e Virgílio, de Dante e Shakespeare, de Dryden e Pope.

Contudo, o cenário que Kirk nos apresenta da literatura como formação da consciência normativa já não é mais real e, também, nem poderia estar em voga, uma vez que houve a quebra desse raciocínio partindo da denominação que Eliot intitula como diabólica – dada em suas palestras “After Strange Gods” (1934) – essa imaginação nada mais é do que um encontro com o subumano, numa sedução do perverso. Nas palavras de T.S. são as “operações frutíferas do espírito maligno”. Russell explicita:

Em certa noite, hospedei-me em um novo hotel da moda; meu quarto de solteiro custa cerca de oitenta dólares. Eu poderia ajustar o aparelho de televisão do quarto a certos filmes, por extra de cinco dólares. Depois de dez horas, todos os filmes oferecidos eram extremamente pornográficos. Mas até mesmo os filmes “da tarde”, antes das dez, sem exceção, eram produtos da imaginação diabólica, na medida em que serviam à ânsia de violência, destruição, crueldade e desordem sensacional. Aparentemente, nunca ocorreu aos gerentes deste hotel da moda que qualquer de seus afluentes patronos, de qualquer idade e sexo, desejassem filmes decentes. Como Eliot falou na Universidade de Virgínia em 1933, chegamos muito longe na estrada para Avernus. E, à medida que a literatura se afunda no perverso, a civilização moderna cai para a ruína: “A maré ofuscada pelo sangue se solta, e em todos os lugares / A cerimônia da inocência se afoga”.

Evidentemente, a conclusão que se pode tirar da experiência exposta por Russel – mas que todos nós, em tempos modernos, já passamos –, indica, sobretudo, a ideia do rompimento com a imaginação moral extraída do pensamento de Burke, pois é esse quem mostra a nossa real natureza. Mais destoante da realidade é a falsa imaginação moral – a imoralidade – erguida por Rousseau, o qual está presente em pessoas que nunca o leram, todavia, é isto: o espirito da sociedade carregado por esse amálgama de sensações “novas”.

O problema da doutrina de Rousseau foi a completa desconstrução da ordem estabelecida em nome da Vontade Geral, da qual no fim – ou ainda, nos dias atuais – produz resquícios posteriores a inauguração da Revolução Francesa. Em relação à figura emblemática do “Sócrates louco na Assembleia Nacional” – Jean-Jacques. Novamente, Kirk é incisivo: “até mesmo um esforço ineficaz para ensinar normas é melhor do que ignorar ou negar todos os padrões. Um zelo equivocado pelo treinamento vocacional utilitário no lugar da instrução normativa; uma ênfase nas ciências físicas e biológicas que empurrariam a literatura para um canto empoeirado do currículo […]”.

Nessa seara, há a desenvoltura de uma nova espécie imaginária, só que agora situada na contemporaneidade, cuja Russell Kirk não pôde nominá-la, mas, de algum modo, colaborou para a composição de seu entendimento: a imaginação totalitária.

Esse conceito edificado pelo filósofo dos tempos atuais, Francisco Razzo, tem como objetivo, inicialmente, demonstrar o quanto a sociedade contemporânea brasileira – principalmente, em seu livro A Imaginação Totalitária: os perigos da política como esperança – está propícia ao fenômeno político que se “expressa numa violência redutora”, como exemplo destacado pelo autor, alguns movimentos nas passeatas de 2013: os Black Blocs, que depredaram diversos locais públicos/privados em nome de algo maior – do Bem Comum, como espécie de uma Vontade Geral.

A imaginação totalitária é advinda de um viés totalizante, já que não se cria apenas símbolos de resistências, por exemplo. A intenção é colocá-lo em prática, em atos puramente humanos. Ou seja, movimentos que visam um bem maior para a sociedade e por este motivo acham que têm o direito de desmantelar a ordem estabelecida. Além de serem ratificados por uma série de veículos de comunicação, como também, de autores Rousseaunianos.

Dessa forma, Razzo apresenta no conjunto de seu significado a troca da verdadeira religião por uma utopia, o que nos faz pensar nas adorações políticas, afinal, a utopia é uma nova religião, visto que, de acordo com as imaginações anteriores – especialmente a diabólica – o homem passou a desconsiderar o Ser Divino distinto do Ser Terreno, assim, criando expectativas significativas quanto ao futuro na imagem de um político.

É o que Irving Babbitt, crítico da filosofia de Rousseau, certifica como a grande preocupação da imaginação idílica o “moderno idealismo político”, pois “o agitador apela principalmente a ela quando instiga a multidão com as imagens da felicidade que deverá sobreviver depois da destruição da ordem social vigente”. Logo, inspira uma grande massa destinada por ódio buscar a mudança em sua totalidade, na forma descrita por Francisco Razzo:

Consiste em um tipo de radical de imaginação desordenada e desmedida tal como a imaginação idílica e a imaginação diabólica, pois incorpora ao mesmo tempo o delírio utópico e busca reduzir a natureza humana à sua forma maleável. Além do mais, trata-se, portanto, da irresistível necessidade de proclamar messianicamente um plano total de poder redentor, um projeto de que o mundo seria bem melhor se fosse totalmente adequado ao meu sistema de representação, não necessariamente criado por alguém, mas animado, motivado e enriquecido pelos poderes de usar mais nobre ambição.

Inspirados pela imaginação totalitária, acreditamos compreender a natureza humana em sua profundidade, acreditamos ser capazes de salvá-la, manipulá-la, melhorá-la, aperfeiçoá-la, transformá-la e protegê-la dos próprios perigos criados por ela com a força da crença na plenitude dos tempos determinada exclusivamente por um ato político salvífico. A imaginação com tendências totalizantes visa sempre à totalidade, não se contenta com nada que seja menos do que o total. Nesse sentido, traz para dentro de si a imaginação idílica e a imaginação diabólica na medida em que subverte a imaginação moral.

O alerta do perigo de transformar a política em última esperança para a salvação da sociedade nos fez entrar neste limbo de imaginações totalizantes, basta que nos lembremos da famosa Marcha das Vadias: feministas radicais saíram peladas às ruas para protestarem contra o ‘patriarcado’, cujo, em sua análise, impõe regras aos corpos das mulheres. Em ato rebelde, as mulheres presentes começam a pegar símbolos do cristianismo e reproduzir diversas obscenidades com eles.

Não que a luta por direitos das mulheres não seja válida, a questão posta em discussão é o fato da exclusão dos demais símbolos por meio do ódio. Kirk ensina que a “nossa pequena racionalidade privada baseia-se na sabedoria dos homens de eras mortas; e se nos esforçamos para guiar nossos egos por nossas limitadas percepções privadas, caímos no vale da irracionalidade”.

Portanto, é possível concluir que, definitivamente, a política não deve ser vista como a última esperança do homem em ser alguém melhor. Não é ela que traça – nem deveria traçar – as nossas vontades. A política nada mais é do que o meio pelo qual as coisas acontecem e, sobretudo, não é onde devemos encontrar conforto e salvação, longe disso. Política é poder.

2.

Partindo do pressuposto de que a verdade na política é a tragédia – quando duas ou mais ideias boas se chocam, mas não se unem – encontramos de pronto um dos problemas essenciais de uma democracia representativa, como o nosso caso, pois, a razão das ideias boas não se unirem é pelo simples fato de somente um político querer ser o detentor do poder soberano, leia-se: centralizado.

Ademais, Simone Weil já havia nos alertado acerca dessa centralização – “gulag das ideias” – tendo em vista sua declaração: “hoje sentimos sede e asco do totalitarismo – e quase todo mundo ama um totalitarismo e odeia o outro”. Implica dizer: os nossos políticos não estão interessados em construir uma sociedade melhor e distante de uma imaginação diabólica e idílica, pelo contrário, é mais fácil que nos prendam nesse círculo vicioso para que nos deixemos esmorecer.

Então, de imediato, suportamos qualquer insanidade nos tempos atuais, por quê? Goethe previu que o romantizar é a doença. O estado de sentimentalismo do qual nos encontramos é medonho, triste e tão ruim que tem sido difícil de ser rompido. Basta uma pequena observação entre as relações humanas – brasileiras – desde as eleições presidenciais de 2014 em que disputavam o segundo turno a candidata do Partido dos Trabalhadores, Dilma Rousseff, e o candidato do PSDB, Aécio Neves. Naquele ano há uma leve sutileza, talvez percebida por alguns, mas não por todos, do que estaria por vir: a crescente onda das redes sociais influenciando votos e campanhas ao mesmo tempo em que estavam tentando denegrir um a imagem do outro.

No entanto, antes de aprofundarmos a questão da política brasileira em sentido estrito, é necessário compreender o que Nicolau Maquiavel nos deixou como ensinamento da política, ou melhor, da construção de um governante que pretende tornar-se príncipe – trabalhando na perpetuação de seu poder.

Dentre as classificações de conquista e condições de estabilidade no poder, Maquiavel as identifica no texto de O Príncipe – como veremos mais a frente. A priori, o conceito defendido por ele tem como base quatro formas, que são: 1) a virtù, de modo geral representada pela coragem. 2) a Fortuna, que nada mais é do que a sorte – influência das circunstâncias. 3) a violência, celerada. 4) por meio do consentimento dos cidadãos.

Expostos à prática, “os principados totalmente novos adquiridos com armas e virtude próprias são difíceis de conquistar e, no entanto, mais fáceis de manter. Já os menos estáveis são aqueles conquistados com armas e Fortuna dos outros e os que são fruto da violência extremada. No caso da conquista pela Fortuna a manutenção do poder pouco depende das qualidades do príncipe e, por isso, é instável; no caso da violência celerada o risco de rebelião é permanente, a menos que o tirano saiba usar bem a crueldade, aplicando-a com rapidez, e deixando-a extinguir-se com o tempo”. Nessa última colocação, importante ressaltar o termo ‘utilizar bem a crueldade’ cujo, também, é tratado pelo autor que revela que esta malevolência não pode ser perpétua, isto é, a violência que se prolonga é má, porque pode produzir um derramamento de sangue mais do que o necessário. Nas palavras de Raquel Kristch é preciso uma ‘economia de poder’.

A maior diferença proposta por Maquiavel – e ninguém antes dele – é acerca da visão do mundo e do homem. Em sua concepção, não há uma solução na espera do messias. Nicolau transfere ao ser humano o poder de controle da história, excluindo a ideia de redenção aos céus. Enquanto, a visão do mundo e do homem no lado ocidental do planeta é desenvolvida pela “mística semítica”, como bem pontua o Livro de Isaías (Is 65, 17-18):

Pois eu vou criar novos céus, e uma nova terra; o passado já não será lembrado, já não volverá ao espírito, mas será experimentada a alegria e a felicidade eterna daquilo que vou criar.

Se, no mundo cristão, a titularidade e autoridade é do Ser Divino (Deus), a nossa única redenção dar-se-á pela espera de sua divindade para salvar a humanidade do caos permanente – nossos pecados. Novamente, postos em xeque, lembremo-nos da vulgarização da imaginação: a simbiose desenvolvida entre o Ser Divino e o Ser Terreno está em voga. A busca pela salvação tem sido invocada e transpassada àquele que nada pode – mas acha que pode – fazer da terra o paraíso. Sendo impossível que isso aconteça, caímos no limbo.

O estado à margem da realidade é propício à criação de mitos já que, de algum modo, precisamos sair dele, então nada mais natural que o ser humano procure um meio de “dar a volta por cima”. Contudo, o significado de mito aqui averiguado é tratado pela essência do filósofo Max Müller, segundo ele, o que chamamos de mito está intrinsecamente mediado pela atividade da linguagem, o que, na realidade é “o resultado de uma deficiência linguística originária, de uma debilidade inerente à linguagem. Toda designação linguística é essencialmente ambígua e, nesta ambiguidade, nesta ‘paronímia’ das palavras, está a fonte primeva de todos os mitos”.

Assim, pode-se deduzir que a vida no limbo, fundamentada pelo mundo mítico, é excentricamente uma ilusão, mas que só se descobrirá uma quando desvendado, nas palavras de Müller, “o original e necessário autoengano do espírito do qual decorre o erro”. A facilidade de permanecermos neste estado é absurda, conseguimos ser traídos o tempo todo por linguagens mortas, todavia, que são compradas pela espera da salvação do mito exterior. Porque sim, estamos sempre em completa exteriorização das respostas, logo, valorizando a imaginação idílica, a falsa moral, por fim, a imoralidade presente no mundo.

Foi o que Eric Voegelin fortaleceu em seu pequeno ensaio – A democracia e o Indivíduo – “o problema da democracia é, portanto, manter os indivíduos em um estado de espírito democrático”. No decorrer do ensaio, Voegelin apresenta alguns dos perigos que põem a democracia em estado de alerta, bem como os motivos dos quais é difícil manter o espírito republicano, uma vez que submetidos à margem das informações, das discussões, da incapacidade de raciocinar, debater e formular opiniões livres, sem que precisem passar pelo crivo de um grupo qualquer ou, ainda, de um governante para que seja uma opinião digna de respeito. Além de, mais uma vez, a abstenção da responsabilidade do indivíduo – do cidadão – em estar a par com as questões políticas.

Inspira-se Eric Voegelin em escrever: “quando a grande massa do povo se esquiva dos seus deveres democráticos, será cada vez mais difícil ter uma classe dominante democrática e líderes democráticos, porque o reservatório do qual eles podem ser atraídos diminui, e os que restam perdem a ressonância com a ampla massa de indivíduos e pessoas não mais apelam a eles”. Mostrando-nos, desse modo, que estamos mais dispostos às condutas e normalizações de atos autoritários e, podendo estes penderem ao totalitarismo.

Por mais que bem retratado o papel ativo que o indivíduo deve ter nas decisões e opiniões políticas de uma sociedade. O filósofo alemão, no artigo ora mencionado, não trata a respeito do papel do governante, ou melhor, do compromisso que tem um homem público, já que este também é fruto de nossa atual tragédia política, na forma descrita por Martim Vasques da Cunha:

A política tinha uma unidade cifrada e multifacetada, intuída claramente por meio das nossas faculdades racionais, mesmo quando não se manifestava somente na ação política – mas também na recusa em participar do jogo público. Sólon, ao ver que a lei justa não seria compreendida adequadamente pelo povo de Atenas, decidiu se recolher; Churchill, quando percebeu que a sociedade inglesa não o desejava mais, volta a escrever seus livros e a pintar seus bucólicos quadros.

Contudo, hoje, cada decisão política, em qualquer parte do globo terrestre, só traz desolamento. Tornou-se uma espécie de autopunição a cada um de nós que tenta participar, direta ou indiretamente, do processo de construir – ou, em muitos casos, de reconstruir, como ora ocorre no Brasil, após a devastação decorrente da revolta das elites promovida pelo Partido dos Trabalhadores entre 2002 e 2015 – uma comunidade onde possamos ter alguma esperança, alimentar nossos desejos mais saudáveis, educar a imaginação moral, ficar em paz durante a nossa vigília. Em suma, sonhar – sempre com os pés no chão.

A maldição do ‘espírito do tempo’. Luiz Inácio Lula da Silva foi um dos causos brasileiros – aqueles de ficar de queixo aberto. Entretanto, não fora o primeiro na história do país a utilizar-se da familiaridade da população com a figura messiânica. Voltemos nos tempos de Jânio Quadros, um dos grandes inauguradores do populismo à brasileira e, claro, desde lá se falava em anticorrupção. Tanto é que seu slogan era: varre, varre vassourinha.

Jânio fez de sua vida a política, uma vez que se elegeu vereador no ano de 1948; prefeito em 1953; e governador em 1954. Sua história é interessante de ser analisada, pois nos remete, de alguma forma, às figuras políticas construídas após a redemocratização – materializada pela Constituição vigente, em 1988.

Quadros, sem ter membro de família importante, na crescente onda do populismo deixado por, principalmente, Getúlio Vargas. Foi carismático, personalista, colado à ideia de antissistema – não pertencente à classe da elite política tradicional – conjuntamente de um discurso pautado no combate à corrupção e à imoralidade, elegeu-se presidente da República.

No entanto, a passagem de Jânio pelo mais alto cargo do executivo foi relâmpago, como descreve Bruno Garschagen: podendo ser resumido na paráfrase de Júlio César: “vim, blefei e perdi”. O blefe está seguramente vinculado a sua carta renúncia que, intencionalmente, fora escrita para que o Congresso Nacional não a aceitasse, logo que, o jogo político que Jânio tentava desenvolver era o de sustentação política. Mas, nem isso foi capaz. Sem rodeios, o Congresso aceitou a renúncia de Jânio, escrita em 25 de agosto de 1961:

Desejei um Brasil para os brasileiros, afrontando, nesse sonho, a corrupção, a mentira e a covardia que subordinam os interesses gerais aos apetites e às ambições de grupos ou indivíduos, inclusive, do exterior. Forças terríveis levantam-se contra mim, e me intrigam ou infamam, até com a desculpa da colaboração. Se permanecesse, não manteria a confiança e a tranquilidade, ora quebradas, e indispensáveis ao exercício da minha autoridade. Creio mesmo, que não manteria a própria paz pública. Encerro, assim, com o pensamento voltado para a nossa gente, para os estudantes e para os operários, para a grande família do País, esta página de minha vida e da vida nacional. A mim, não falta a coragem da renúncia. 

Saio com um agradecimento, e um apelo. O agradecimento, é aos companheiros que, comigo, lutaram e me sustentaram, dentro e fora do Governo e, de forma especial, às Forças Armadas, cuja conduta exemplar, em todos os instantes, proclamo nesta oportunidade.

O apelo, é no sentido da ordem, do congraçamento, do respeito e da estima de cada um dos meus patrícios para todos; de todos para cada um.

Somente, assim, seremos dignos deste País, e do Mundo.

Somente, assim, seremos dignos da nossa herança e da nossa predestinação cristã.

Retorno, agora, a meu trabalho de advogado e professor.

Trabalhemos todos. Há muitas formas de servir nossa pátria.

Não me parece que o método político adotado há anos seja diferente do qual temos presenciado. Claro exemplo é o fato de sempre existir a ideia de um inimigo a ser combatido. Na carta renúncia, é possível observar as “forças terríveis”, das quais não se sabe, por isso considerado blefe. Este instrumento retórico de acusação a figuras imaginárias ou, ainda, de que tudo é feito para “derrubar o presidente”, é ultrapassado. Contudo, é puramente brasileiro, faz parte do nosso game político. Consequentemente, precisamos entendê-lo, porque esteve – e está – em nossas veias.

O Brasil é – em seu contexto histórico – um país naturalmente propenso ao autoritarismo. Nossos líderes ditos democráticos nada são, ao contrário, elegem-se nas pautas e bandeiras messiânicas, ou seja, sob o pretexto de estabelecer a ordem – salvação das mazelas. A despeito disso é compreensível o apoio de certa parte da população às personas que apresentam soluções fáceis através do véu do populismo. Quando, na verdade, já foram engolidas pelo poder. Na forma que descreve o autor da biografia do político mineiro Gustavo Capanema, Fábio Silvestre Cardoso: a tentativa de domesticar o poder é todo ato que qualquer político preze. Entretanto, há um sério problema ao fazê-lo, porque é impossível desvirtuá-lo, já que ao mesmo tempo em que se detém do poder nas mãos, há mais quinhentos tentando tomá-lo.

3.

Acompanhando nossa trajetória político-histórica, sem muito esforço, encontramos um ciclo: revolução (golpe), ascensão de um novo regime e sua drástica queda. Tomemos como o exemplo o golpe – ou, se preferir, Proclamação da República – no ano de 1889. A vida de nossa republiqueta já nasce de um golpe militar que não se sustentará, por isso, o encabeçado Marechal Deodoro da Fonseca tenta centralizar o poder – o que, como se sabe, não acabou bem.

Sendo possível imaginar, nesse diapasão, o surgimento da questão político-militar brasileira que, apesar de também ter sido constituída em grande parte da América do Sul, tem suas peculiaridades, pois o Brasil tornou-se um permanente estado de “inquietação política”, tendo em vista o destaque realizado pelo ilustre professor Paulo Napoleão Nogueira da Silva: tanto a instabilidade política quanto a interferência militar começaram, entre nós, não a partir da Independência “mas desde a Proclamação da República e a instauração do presidencialismo”.

Isto, porque, o sistema de governo presidencialista, na visão de Napoleão, fomenta e valida a construção de um país autoritário e de completa impunidade, uma vez que os poderes estão concentradíssimos na figura do Presidente da República que, exerce tanto a figura de chefe de Estado quanto a figura de chefe de Governo. Ora, será que aqui podemos dizer que floresce a imaginação diabólica de T.S. Eliot de um patrimonialismo? Dado que, obviamente, Estado e Governo são coisas extremamente distintas, portanto, não devendo ser exercidas por uma mesma persona.

Evidenciando o ciclo institucionalizado, há dois acontecimentos após a redemocratização que nos colocaram à beira de um novo golpe – junto das forças armadas. Vejamos: o primeiro caso foi com a ex-presidente Dilma Rousseff que chegou a sondar o exército para que decretassem estado de defesa, antes mesmo de ser sofrer o impeachment, em 2016. De acordo com o general Eduardo Villas Bôas alguns políticos de esquerda – não disse quais – entraram em contato com o exército para idealizar a decretação de um estado de exceção, mas, segundo ele, esta hipótese foi rechaçada. Num segundo momento – atualíssimo – o presidente Jair Bolsonaro, mais incisivo que Dilma, chegou a dizer “vou intervir, querendo enviar tropas ao Supremo Tribunal Federal, na forma exposta pela matéria exclusiva da Revista Piauí reportada pela jornalista Mônica Gugliano: “Bolsonaro queria mandar tropas para o Supremo porque os magistrados, na sua opinião, estavam passando dos limites em suas decisões e achincalhando sua autoridade. Na sua cabeça, ao chegar no STF, os militares destituiriam os atuais onze ministros. Os substitutos, militares ou civis, seriam então nomeados por ele e ficariam no cargo “até que aquilo esteja em ordem”, segundo as palavras do presidente”. [grifo meu].

Nesse sentido, é fácil detectar a índole heroica que acha que tem um presidente da República no Brasil. Mas é do heroísmo próprio que se fala e, não da prosperidade do país. Estamos enraizados na “Imaginação medíocre” denominada por Paulo Napoleão, àquela que vê apenas o controle sendo implantado à força, não à toa o problema que sofremos hoje é mesmo de sempre, bem como explica o ilustre professor em seu livro – Autoritarismo e Impunidade (1988):

A atual estrutura do Estado brasileiro, deformando toda a sociedade, acoberta uma forma de poder unipessoal e autoritário, com frequência arbitrário. Controles eficazes à sanha do Poder Executivo, quer preventivos, quer repressivos, são estranhos ao nosso presidencialismo […].

Por tal razão é que os nossos presidentes sempre acumularam uma soma real do poder idêntica à dos ditadores latino-americanos em geral, e sempre muito superior aos poderes de que dispunham os reis absolutos, quer na Idade Média, como no início da Idade Moderna.

Ou seja, nunca passamos da fase do estado absoluto, apenas temos ratificado ações de completa deturpação da ideia democrática que deveria existir – ao menos – neste país. Desse modo, produzimos a cada dia mais a cegueira diante das maiores falas aberrantes, ilógicas, históricas “com a ênfase de quem está revelando a pedra filosofal”. Isso não deve ser considerado política, pois ela é o poder de decidir sobre como será a vida em sociedade. Não pode ser mirabolante, na verdade, precisa ser menos burocrática.

Ressaltado anteriormente, o brasileiro é naturalmente inclinado ao autoritarismo. Logicamente, por estarmos vinculados a uma classe política “viciada, condicionada e acomodada no viver das tetas dos órgãos públicos, na impune malversação do dinheiro público e na sustentação dos seus esquemas eleitorais através do empreguismo e do uso da máquina administrativa do Estado”, em análise de Paulo Napoleão. Lembremo-nos da vida política de Jânio Quadros, não tão diferente de Jair Bolsonaro – fez de sua vida e dos filhos a política. Para quê, pergunta-se o leitor, para concentrar poder. Tanto é que o atual presidente – graças à maldição deixada por Fernando Henrique Cardoso – constrói a sua perpetuação no poder. Trabalhando para a sua reeleição. Napoleão Nogueira, mais uma vez, é assertivo:

Os nossos homens públicos parecem ainda viver segundo a certeza de que tudo é possível dizer, tudo é possível fazer crer, impingir ao povo, à nação em geral. Nem adianta que se lance mão, como consolo, daquele outro mito, segundo o qual o povo não se deixa enganar, percebe que é bom. Pouca diferença existe entre o discurso do político no mais recôndito do sertão nordestino, para ouvintes que nunca assinaram o nome, e o discurso político no Pantanal mato-grossense ou nas nebulosas zonas fronteiriças do nosso noroeste – com mais moderno e mais sofisticado cangaço, mas sempre cangaço – ou nos povoados encravados no ministério verde sem-fim do extremo norte, como na periferia de São Paulo e das grandes cidades em geral; em qualquer hipótese, o nosso político, com razoável dose de cinismo e de acerto, fará o seu discurso como se estivesse falando a crianças recém adentradas aos bancos escolares.

É poder puro. Esse tipo de discurso é chiclete na boca de político populista, exemplo crasso é a figura do ex-presidente Lula que se elegeu numa bandeira radicalista, juntamente de pautas estatizantes e intervencionistas. Contudo, em seu primeiro ano de governo, foi obrigado – para manter-se no poder – a praticar o que se chama de estelionato eleitoral. Do modo ensinado por Maquiavel, Luiz Inácio abaixou o tom para transpassar ser um político eficiente sobre a égide da conciliação. Por debaixo do véu “paz e amor”, o petista aparelhava não somente o seu Governo através da compra de parlamentares no Congresso Nacional, bem como o Estado brasileiro.

Ao mesmo passo que o atual presidente da República é, sem sombra de dúvidas, a persona mais abjeta que poderia exercer o mais alto cargo do poder executivo – adendo à figura da ex-presidenta –. O seu estelionato eleitoral consegue ser pior do que de Lula o qual tanto se criticou, visto que, no fim, apresenta-se naquilo que sempre condenou e rechaçou. Não articula, mas embarca na distribuição de cargos ao dito Centrão – a ala mais fisiológica não só do Congresso, como da política brasileira.

A traição que desenvolve o Mito não é de fato uma “traição”, tendo em vista que ele é exatamente isso. Bolsonaro é autoritário e importa-se com a manutenção de sua vida boa – mamando nas tetas do Estado, uma das coisas ‘boas’ que sabe fazer – transformando seus filhos na imagem e semelhança de sua vida pública. O que interessa é o filé mignon na mesa.

É poder puro. Travestido de conservador elege-se o “presidente da direita”. No caminho, a carcaça da qual teve que vestir, cai. Porque o poder põe em xeque, esgarça a falsidade e expõe à mesa do ‘jogo’ quem realmente é: um autoritário. Nicolau mostrou-nos que os governantes menos estáveis são aqueles conquistados com armas e as circunstâncias dos outros – lavajatismo, antissistema, desesperança da classe média – concorrentemente do fruto da violência extremada: o inimigo a ser destruído.

Sobre a falsa ideia de renovação da nossa imaginação moral – conceito de Edmund Burke – o Messias implanta não só a imaginação idílica de Rousseau, àquela que trata da falsa moral, na verdade, estabelece os ditames de uma linguagem e ação diabólica. Em completo caos, estamos tendo mentirosos debates, pois, nem tudo deve ser debatido.

O poder engole. O filósofo contemporâneo Francisco Razzo nos contemplou com o ensinamento a respeito do momento vigente: temos buscado na política aquilo que essa nunca poderá nos dar: estabilidade e segurança. As respostas para os problemas não estão na política. Como esmiuçado, ela nada mais interessa do que o meio, o caminho pelo qual as coisas acontecem. Porém, a imaginação diabólica que está presente desconstrói a verdadeira imaginação que deveríamos ter: a moral. A utopia não é apenas um “Novo Deus” e sim algo maior: o “último Deus”, tal como Massimo Cacciari revela em seu diagnóstico do nosso tempo o “mundo que vive uma completa transformação de tudo o que pensávamos existir, imerso em uma paralisia na qual ninguém parece saber como escapar, sem cair imediatamente no abandono de si próprio”.

Ao invés de buscarmos o significado, procuramos a conveniência de viver a espera do exterior, do Mito, de que realizem por nós o que só nós podemos realizar. Portanto, a imaginação dada por T.S. Eliot prevalece, justamente por não haver outro meio – em nosso limbo – para a salvação dos problemas: “o tempo que nos resta só será plenamente resolvido em um grande evento apocalíptico de proporções inimagináveis”, pensam.

Quando há a exteriorização da resposta – a transferência de responsabilidade – é o tempo de amadurecer o monstro que dominará o poder de controle de seus pensamentos, porque você abandonou a si, converteu o seu poder a outrem que não medirá esforços para manter o domínio sobre você com a sustentação do próprio poder. O ocidente falhou miseravelmente como indivíduos independentes, tornando-nos dependentes – reféns – de grandes homens que detém do poder de Katechon – O Anticristo. Acerca disso, Martim Vasques da Cunha completa o pensamento de Massimo Cacciari em seu artigo A política do Abandono:

Segundo sua perspectiva, o abandono de Deus é simétrico a uma política abandonada que nos impede experimentar qualquer amostra de civilidade. Somente por meio da intuição que a Sophia concretizada na gestação de Maria ou na Pobreza de São Francisco ilumina a Trindade de Rublev, a Ressurreição de Piero e os Arnolfini de Eyck, suportaremos com (alguma) coragem a pressão que é viver na era insegura do katechon. Não se trata de uma esperança, mas, para Cacciari, é a chance de algum início autêntico. Até lá, ficaremos suspensos na anti-profecia descrita nas ásperas palavras desse filósofo italiano, semelhantes aos versos de um outro europeu, o poeta português Fernando Pessoa: “Os deuses não morreram: o que morreu foi a nossa visão deles. Não se foram: deixamos de os ver”. [grifo meu].

Assim, diante do exposto, é importante finalizar revelando, novamente, o quão necessária e precisa é a imaginação em nossas vidas, é esta que nos ajudará a entender um pouquinho do mundo e como as nossas relações humanas são dadas. Na política, que reflete a sociedade, pode-se perceber os diversos momentos em que houve a quebra da nossa imaginação moral, a qual deve sempre ser lembrada e nunca esquecida. Entretanto, os tempos mudaram conjuntamente das circunstâncias que nos foram impostas. Criamos monstros humanos capazes de configurar o caos e, que colocam os cidadãos em estados à margem da realidade.

Tudo porque o poder certamente já o engoliu, apenas espera que os outros também o sejam.

Eles não tinham como alterar seus sentimentos: aliás, nem mesmo você conseguiria alterá-los, mesmo que quisesse. Podiam arrancar de você até o último detalhe de tudo que você já tivesse feito, dito ou pensado; mas aquilo que estava no fundo de seu coração, misterioso até para você, isso permaneceria inexpugnável”.

(George Orwell – 1984)

Este post tem 1.096 comentários

  1. Sex

  2. I loved as much as you’ll receive carried out right here.
    The sketch is tasteful, your authored material stylish.
    nonetheless, you command get got an edginess over
    that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come further formerly again since exactly the
    same nearly very often inside case you shield this increase.

  3. Saved as a favorite, I like your site!

  4. keto flan
    [url=”https://ketogenicdietinfo.com/?”]keto soup recipes[/url]
    easy keto recipes

  5. [url=https://buycialispills.online/]no prescription cialis generic[/url]

  6. I’ve been exploring for a bit for any high quality articles or weblog posts on this sort of area . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this site. Reading this information So i am happy to show that I’ve a very just right uncanny feeling I came upon exactly what I needed. I so much surely will make sure to don?t disregard this site and give it a look regularly.|

  7. keto pecan pie
    [url=”https://ketogendiets.com/?”]keto sugar[/url]
    how to do keto diet

  8. It’s fantastic that you are getting ideas from this paragraph as well as from our argument
    made at this time.

  9. That is a very good tip especially to those new to the blogosphere. Simple but very accurate information… Many thanks for sharing this one. A must read article!|

  10. Hi! I’m at work surfing around your blog from my new
    iphone! Just wanted to say I ove reading through your bllog and look forward to
    all your posts! Carry on the outstanding work!

  11. For most recent information you have to pay a visit web and on the
    web I found this website as a most excellent web page for hottest updates.

  12. Do you have any video of that? I’d want to find out more details.|

  13. [url=http://hydroxychloroquinepills.com/]quineprox 10mg[/url]

  14. Good day! I know this is kinda off topic nevertheless I’d figured I’d ask. Would you be interested in trading links or maybe guest writing a blog post or vice-versa? My blog covers a lot of the same subjects as yours and I believe we could greatly benefit from each other. If you are interested feel free to shoot me an e-mail. I look forward to hearing from you! Awesome blog by the way!|

  15. Great info. Lucky me I ran across your site by accident (stumbleupon). I’ve book marked it for later!

  16. I was recommended this web site through my cousin. I am now not certain whether or
    not this submit is written by way of him as no one else realize such designated about my trouble.

    You are amazing! Thank you!

  17. After exploring a number of the blog posts on your blog, I really appreciate your technique of blogging. I added it to my bookmark website list and will be checking back soon. Please check out my web site as well and tell me what you think.

  18. I must thank you for the efforts you have put in writing this site. I really hope to see the same high-grade content by you in the future as well. In fact, your creative writing abilities has motivated me to get my own website now 😉

  19. Thank you for sharing your info. I really appreciate
    your efforts and I am waiting for your further post thanks once again.

  20. Have you ever considered about adding a little bit more than just your articles?
    I mean, what you say is valuable and everything. Nevertheless imagine if you
    added some great photos or videos to give your posts more, “pop”!
    Your content is excellent but with images and video clips, this site could undeniably be
    one of the most beneficial in its field. Very good blog!

  21. Hi, i think that i saw you visited my site thus i came to “return the favor”.I’m attempting to find things to improve my web site!I suppose its ok to use some of your ideas!!|

  22. Definitely believe that which you said. Your favorite reason appeared to be
    on the web the simplest thing to be aware of. I say
    to you, I definitely get irked while people think about worries that
    they plainly do not know about. You managed to hit the nail upon the top as well as defined out the
    whole thing without having side-effects , people could take a signal.

    Will probably be back to get more. Thanks

  23. Hi there to every body, it’s my first go to see of this weblog;
    this web site consists of remarkable and actually good material
    in favor of readers.

  24. terörist

  25. What’s up Dear, are you genuinely visiting this web page on a regular basis, if so then you will definitely obtain pleasant knowledge.|

  26. I am really loving the theme/design of your web
    site. Do you ever run into any web browser compatibility problems?

    A small number of my blog audience have complained about
    my website not operating correctly in Explorer but looks great in Firefox.
    Do you have any tips to help fix this problem?

  27. Hi to all, the contents present at this web site are genuinely awesome for people experience, well, keep up the nice work fellows.|

  28. Just desire to say your article is as amazing. The clearness for your
    publish is simply cool and i can assume you’re knowledgeable on this subject.

    Welll along with your permission let me to seize your RSS feesd to keep
    up to date with drawing close post. Thanks 1,000,000 and please carry on the
    enjoyable work.

  29. sex games mom
    [url=”https://sex4games.com/?”]sex slave pirate games[/url]
    bleach hentai sex games mayuri

  30. It’s impressive that you are getting thoughts from this article as well as from our argument made at this time.|

  31. Nice post. I learn something new and challenging on websites I stumbleupon on a daily basis. It’s always exciting to read articles from other authors and practice a little something from other sites. |

  32. blaz blue sex games
    [url=”https://sex4games.com/?”]cat sex games[/url]
    sex games pornhub

  33. Hi, everything is going well here and ofcourse every one is sharing information, that’s really good, keep up writing.|

  34. Excellent post. Keep posting such kind of information on your page. Im really impressed by your blog.

  35. Hi, after reading this remarkable post i am also glad to share my familiarity here with friends.|

  36. herkes fenomen olabilir artik tiktok takipci alin

  37. I really love your website.. Pleasant colors & theme. Did you create this amazing site yourself?
    Please reply back as I’m trying to create my own personal site and would like to know where you got this from or just what the theme is named.
    Thanks!

  38. video games and sex
    [url=”https://cybersexgames.net/?”]sex games to play with your wife[/url]
    sex games desire

  39. you’re in reality a just right webmaster. The site loading
    velocity is incredible. It sort of feels that you
    are doing any unique trick. Also, The contents are masterpiece.
    you’ve done a wonderful job in this matter!

  40. generic tadalafil australia natural cialis gnc tadalafil citrate liquid

  41. I am really impressed with your writing skills and also with the layout on your weblog. Is this a paid theme or did you modify it yourself? Anyway keep up the nice quality writing, it is rare to see a great blog like this one these days..

  42. I am sure this piece of writing has touched all the internet people, its really really pleasant piece
    of writing on building up new website.

  43. Admiring the hard work you put into your blog and detailed information you
    present. It’s nice to come across a blog every
    once in a while that isn’t the same unwanted rehashed information.
    Excellent read! I’ve bookmarked your site and I’m including your RSS
    feeds to my Google account.

  44. kurban olurum cok iyi site yapilmis gir oyna bonus kazan

  45. daily cialis dosage cialis dosing cialis 5mg singapore

  46. Hi, i believe that i noticed you visited my website thus i got here to return the favor?.I’m attempting to
    find things to enhance my web site!I assume its ok to use
    a few of your concepts!!

  47. I am sure this piece of writing has touched all the internet people, its really really nice
    piece of writing on building up new website.

  48. I got this web site freom my buddy who shared with me regawrding this website and
    at the moment this time I am visiing this web page and reading very informative
    articles or reviews here.
    web page

  49. It’s great that you are getting thoughts from this article as well as from
    our argument made at this place.

  50. Tickets expense $2, or $3 for a Energy Play ticket, which boosts the worth of non-jackpot
    prizes.

  51. There is definately a lot to find out about this subject.

    I like all of the points you’ve made.

  52. I am genuinely grateful to the holder of this site who has shared this wonderful
    piece of writing at here.

  53. bebek gibi bee

  54. I love reading through a post that can make people think.
    Also, thank you for allowing for me to comment!

  55. Terrific work! That is the kind of information that should be shared across the internet.
    Disgrace on Google for no longer positioning this publish higher!
    Come on over and talk over with my website . Thank you =)

  56. Have you ever thought about publishing an ebook or guest authoring on other websites?

    I have a blog based on the same ideas you discuss and would really
    like to have you share some stories/information. I know my
    subscribers would value your work. If you’re even remotely interested, feel free to send me an e
    mail.

  57. I was curious if you ever considered changing the layout of your website?
    Its very well written; I love what youve got to say.
    But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better.

    Youve got an awful lot of text for only having 1 or 2 pictures.

    Maybe you could space it out better?

  58. I would like to thank you for the efforts you’ve put in writing this site.
    I’m hoping to see the same high-grade blog posts from you in the future as well.
    In fact, your creative writing abilities has inspired me to
    get my very own website now 😉

  59. indexer website

  60. Hello there. I discovered your website via Google even as searching for a comparable matter, your web site got here up. It seems good. I’ve bookmarked it in my google bookmarks to come back then.

  61. of course like your web-site but you need to test the spelling on several of your posts.

    Many of them are rife with spelling issues and I find
    it very troublesome to inform the reality however I will surely come
    again again.

  62. There is noticeably a bundle to identify about this. I feel you made various nice points in features also.

  63. Asking questions are actually fastidious thing if you are not understanding anything entirely, however this
    piece of writing offers fastidious understanding even.

  64. buy upleap viagra cialis and google hacklink.

  65. I got this web site from my pal who informed me about this
    site and now this time I am visiting this site and reading very
    informative articles here.

  66. There is certainly a great deal to know about this topic. I love all the points you have
    made.

  67. extended essay examples
    [url=”https://checkyouressay.com/?”]wriВ­te an anaВ­lyВ­sis essay[/url]
    essay graphic organizer

  68. I savour, cause I found exactly what I was looking for.
    You have ended my four day long hunt! God Bless you man. Have a
    great day. Bye

  69. instagram izlenme satin alabilrisiniz en hızlı servisler

  70. Its like you learn my thoughts! You appear to
    understand a lot approximately this, like you wrote the e-book in it or something.
    I believe that you just can do with some p.c. to power the message home
    a little bit, but instead of that, that is fantastic blog.
    A great read. I’ll certainly be back.

  71. I think this is among the most vital information for me.
    And i am glad reading your article. But wanna remark on few general things,
    The web sie style is ideal, the articles is really excellent
    : D. Goood job, cheers

  72. I’m impressed, I must say. Actually hardly ever do I encounter a blog that’s each educative and entertaining, and let me tell you, you might have hit the nail on the head. Your idea is excellent; the difficulty is something that not sufficient individuals are speaking intelligently about. I am very blissful that I stumbled across this in my search for something relating to this.

  73. Wonderful, what a website it is! This website gives valuable information to us,
    keep it up.

  74. paid essay writing
    [url=”https://essaytodo.com/?”]write my essay 4 me[/url]
    someone write my essay

  75. [url=http://sildenafilmedical.com/]sildenafil discount[/url] [url=http://sildenafilspills.com/]where to get sildenafil online[/url] [url=http://viagrarm.com/]purchase viagra online[/url] [url=http://sildenafilcitrate.online/]buy sildenafil online europe[/url] [url=http://buyviagra.quest/]viagra 100mg in canada[/url] [url=http://tadalafilremedy.com/]tadalafil 50mg generic[/url] [url=http://cialispills.online/]online cialis paypal[/url] [url=http://femaleviagra.quest/]female viagra for sale online[/url] [url=http://tadalafiluc.com/]tadalafil 20mg best price[/url] [url=http://tadalafilmf.com/]tadalafil pharmacy[/url]

  76. Hello, I read your new stuff on a regular basis.
    Yourr humoristic style is awesome, kep doing what you’re doing!

    webpage

  77. Music also has a soothing effect on our emotional brain, easing stress and anxiety.

  78. [url=http://tadalafil.cheap/]tadalafil canada generic over the counter[/url]

  79. Saç ekimi tedavisi genellikle erkek tipi saç dökülmesi olarak tanımlanan, androgenetik alopesi sorununa sahip kişiler için uygulanmaktadır.

  80. [url=http://wwwrxsale.com/]stromectol canada[/url]

  81. Meme küçültme kişinin kendi iradesiyle sarkıklık yapan derilerin ve ağrılık yapan kısımların çıkarılarak daha estetik bir şekle kavuşturulması olarak açıklanır.

  82. thanks you baby good veryyy niceee

  83. Having read this I thought it was rather informative. I appreciate you finding
    the time and effort to put this information together.
    I once again find myself spending a significant
    amount of time both reading and commenting. But so what, it was
    still worthwhile!

  84. This information is priceless. When can I find out more?

  85. It’s very effortless to find out any matter on net as compared to books,
    as I found this piece of writing at this website.

  86. Every weekend i used to pay a visit this web site, as i want enjoyment, as this this web page conations in fact pleasant funny stuff too.|

  87. Hi there, I enjoy reading all of your article post. I like to write a little comment to support you.|

  88. Right away I am going to do my breakfast, afterward having my breakfast coming yet again to read more news.|

  89. I like the helpful info you provide in your articles. I’ll bookmark your blog and check again here frequently. I’m quite certain I’ll learn a lot of new stuff right here! Best of luck for the next!|

  90. [url=https://cialisonlinebuy.com/]cialis medication price[/url]

  91. Have you ever considered publishing an ebook or guest authoring on other websites? I have a blog based on the same subjects you discuss and would really like to have you share some stories/information. I know my audience would appreciate your work. If you are even remotely interested, feel free to send me an email.|

  92. I’m gone to convey my little brother, that he should also pay a visit this web site on regular basis to get updated from latest reports.|

  93. Hello every one, here every person is sharing these kinds of experience,
    therefore it’s good to read this weblog, and I
    used to pay a visit this webpage daily.

  94. Hello there, just become alert to your weblog via Google, and located that it’s truly informative. I am gonna watch out for brussels. I will appreciate should you proceed this in future. Lots of other folks will probably be benefited from your writing. Cheers!|

  95. [url=https://tadalafilpillsed.com/]tadalafil 20mg from india[/url]

  96. thanks you baby good veryyy niceee

  97. [url=http://viagrabro.com/]viagra 50 mg tablet online purchase[/url] [url=http://seroquel.quest/]200mg seroquel[/url] [url=http://clomid.online/]clomid cost uk[/url] [url=http://tadalafilremedy.com/]buy tadalafil from canada[/url] [url=http://buycialis.quest/]cialis in canada online[/url] [url=http://femaleviagra.online/]female viagra for sale online[/url] [url=http://imviagra.com/]1 viagra pill[/url] [url=http://citalopram.online/]citalopram 2mg[/url] [url=http://accutane.online/]accutane 30mg[/url] [url=http://prednisone.quest/]prednisone[/url]

  98. [url=http://sildenafilfb.com/]canadian pharmacy generic sildenafil[/url] [url=http://sxsildenafil.com/]sildenafil 100mg price uk[/url] [url=http://bactrim.online/]bactrim tablet india[/url] [url=http://gogotabs.com/]ivermectin tablets[/url] [url=http://cialiserem.com/]cost for cialis 5mg[/url]

  99. Heya i’m for the first time here. I came across this board and I find It really
    useful & it helped me out a lot. I hope to give something back and
    help others like you aided me.

  100. [url=http://cialistabletsonline.com/]india pharmacy cialis[/url] [url=http://femaleviagra.online/]viagra for women buy online[/url] [url=http://azithromycin.quest/]zithromax india[/url] [url=http://sildenafilcitratemedicine.com/]sildenafil 50 mg cost[/url] [url=http://gogotabs.com/]stromectol ireland[/url] [url=http://tadalafilpillsed.com/]generic tadalafil pills[/url] [url=http://cialispills.online/]cialis 5[/url] [url=http://viagragenericonline.com/]where can i order viagra[/url] [url=http://tretinoin.online/]tretinoin cream order online[/url] [url=http://cialiserem.com/]cialis daily coupon[/url]

  101. [url=https://ncialis.com/]cialis singapore[/url]

  102. [url=https://bestviagratabs.com/]viagra 25 mg order[/url]

  103. [url=http://cialislpills.com/]buy cialis online uk[/url]

  104. [url=http://cialisgenerictablets.com/]cialis daily for sale[/url]

  105. [url=https://viagra.gdn/]cheap genuine viagra[/url]

  106. [url=http://clomid.online/]cost clomid[/url]

  107. Семейка Аддамс 2 мультфильм 2021 смотреть онлайн бесплатно https://bit.ly/39kiPrZ Семейка Аддамс 2 Горящий тур мультфильм

  108. Семейка Аддамс 2 2021 смотреть онлайн бесплатно https://bit.ly/39kiPrZ Семейка Аддамс 2 Горящий тур мультфильм

  109. Мультфильм Семейка Аддамс 2 смотреть онлайн в хорошем качестве 2021 https://bit.ly/39kiPrZ Семейка Аддамс 2 Горящий тур мультфильм

  110. Мультфильм Семейка Аддамс 2 смотреть онлайн в hd качестве 720 1080 https://bit.ly/semeyka-addams-2021 Семейка Аддамс 2 Горящий тур мультфильм

  111. If you would like to grow your experience just keep visiting this site and be updated with the most recent gossip posted here.|

  112. Pretty element of content. I simply stumbled upon your weblog and in accession capital to claim that I
    get actually loved account your weblog posts.
    Any way I’ll be subscribing to your feeds or even I fulfillment you
    get right of entry to constantly quickly.

  113. Мультфильм Семейка Аддамс 2 смотреть онлайн https://bit.ly/semeyka-addams-2021 Семейка Аддамс 2 Горящий тур мультфильм

  114. Родина Адамсів 2 мультфільм 2021 з гарною якістю HD 720 https://bit.ly/rodinaadamsiv2 Родина Адамсів 2 мультфільм

  115. Hey! I know this is kinda off topic nevertheless I’d figured I’d ask.

    Would you be interested in exchanging links or maybe guest writing a blog article or vice-versa?
    My site addresses a lot of the same subjects as yours and I feel we could greatly benefit from each other.
    If you might be interested feel free to send me an email.

    I look forward to hearing from you! Awesome blog by the way!

  116. Кощей. Начало 2021 на русском смотреть онлайн Кощей мультфильм 2021 Мультфильм Кощей. Начало 2021 в хорошем качестве

  117. Truly no matter if someone doesn’t know after that its up to other
    visitors that they will help, so here it happens.

  118. Cмотреть все сезоны и серии онлайн, Озвучка – Перевод TVShows, LostFilm, NewStudio, Оригинал (+субтитры) Холостячка 2 сезон 7 серия смотреть онлайн Рик и Морти, Харли Квинн, Теория большого взрыва, Вампиры средней полосы, Эпидемия, Нарко – все серии, все сезоны.

  119. Cмотреть все серии и сезоны онлайн, Озвучка – Перевод Amedia, LostFilm, алексфильм, Дубляж Игра в кальмара 2 сезон 1 серия Смешарики. Новый сезон, Острые козырьки, Сверхъестественное, Вампиры средней полосы, Эпидемия, Пацаны – все серии, все сезоны.

  120. I am regular visitor, how are you everybody? This post posted at this web page is genuinely nice.|

  121. Hello there! Do you know if they make any plugins to
    safeguard against hackers? I’m kinda paranoid about losing everything
    I’ve worked hard on. Any recommendations?

  122. [url=http://cheapviagraforsale.com/]viagra 75 mg price[/url]

  123. Hi there to every one, because I am actually keen of reading this blog’s post to be updated regularly. It carries pleasant information.|

  124. Buy hacklink services. Instagram google hacklink.

  125. Excellent website you have here but I was wanting to
    know if you knew of any discussion boards that
    cover the same topics discussed here? I’d really love to be a part of
    group where I can get feedback from other knowledgeable individuals that share the same interest.

    If you have any recommendations, please let me know.

    Appreciate it!

  126. There is certainly a lot to find out about this topic. I really like all of the points you’ve made.|

  127. [url=http://viagra.lat/]buy viagra online uk[/url]

  128. [url=http://pillsmore.com/]purchase ivermectin[/url]

  129. Türkiye’nin en büyük pdf arşiv sitesi sayesinde en güncel kitapların en güncel pdf dosyalarına ücretsiz bir şekilde erişip indirebilirsiniz. yüzbinlerce ktiabın pdf dosyalarına sitemiz üzerinden ücretsiz şekilde indirebilirsiniz.

  130. Attractive portion of content. I just stumbled upon your web site and in accession capital to say that I get in fact enjoyed account your weblog posts. Anyway I’ll be subscribing to your augment and even I success you get entry to persistently fast.|

  131. I got this web page from my pal who informed me concerning this website and now this time I am browsing this site and reading very informative content here.|

  132. [url=http://cialishuge.com/]cialis cost in india[/url]

  133. Normally I don’t learn post on blogs, however I would like to say that this write-up very compelled me to try and do so! Your writing style has been surprised me. Thank you, quite nice article.

  134. [url=http://abtadalafil.com/]tadalafil prescription[/url]

  135. https://bit.ly/osnovanie-osman-67-seriya – Основание Осман 67 серия турецкий сериал смотреть онлайн русском Основание Осман 67 серия турецкий сериал смотреть онлайн русском

  136. Hi everyone, it’s my first go to see at this site, and article is really fruitful in support
    of me, keep up posting these posts.

  137. [url=https://cialispillsotc.com/]cialis online cost[/url]

  138. [url=http://viagra.gdn/]viagra 100 mg from mexico[/url]

  139. [url=https://cialisgenerictablets.com/]buy online cialis 20mg[/url]

  140. Great post. I was checking constantly this blog and I am impressed!
    Very useful info specially the last part 🙂 I care for such info a lot.
    I was looking for this particular information for a long time.
    Thank you and best of luck.

  141. [url=http://ivermectin.express/]stromectol cvs[/url]

  142. Having read this I believed it was extremely enlightening. I appreciate you finding the time and energy to put this article together. I once again find myself spending a lot of time both reading and leaving comments. But so what, it was still worth it!

  143. [url=http://genericviagraorder.com/]viagra purchase australia[/url]

  144. [url=http://essviagra.com/]where can i buy viagra[/url] [url=http://genericviagraorder.com/]women viagra online no prescription[/url] [url=http://irnpharm.com/]ivermectin price[/url] [url=http://cialispillsbuy.com/]cialis how to[/url] [url=http://cialistdl.com/]cialis buy online australia[/url] [url=http://cialis.tech/]cialis rx[/url] [url=http://tadalafilbuyonline.com/]canadian tadalafil online[/url] [url=http://cialis.promo/]order generic cialis[/url] [url=http://wwwrxsale.com/]stromectol 3mg[/url] [url=http://viagrampills.com/]how much is generic viagra[/url]

  145. [url=http://viagramof.com/]viagra buy in australia[/url]

  146. [url=http://cialispillsotc.com/]cost of cialis without prescription[/url]

  147. Hi there! Someone in my Myspace group shared this site with us
    so I came to check it out. I’m definitely enjoying the information. I’m book-marking and will be tweeting this to my followers!

    Terrific blog and superb design.

    Feel free to surf to my blog post holiday diet

  148. That is a really good tip especially to those new to the blogosphere.
    Brief but very accurate info? Thanks for sharing this one. A must
    read post!

    Also visit my web-site; cannabis doctor

  149. Definitely believe that which you stated. Your favorite reason seemed
    to be on the net the simplest thing to be aware of.

    I say to you, I definitely get annoyed while people consider worries that they just do not know about.
    You managed to hit the nail upon the top as well as defined out the
    whole thing without having side-effects , people could take a signal.
    Will probably be back to get more. Thanks

  150. Generally I don’t learn post on blogs, however I wish to say that this write-up very compelled me to take a look at and do so!
    Your writing taste has been surprised me. Thank you, very nice article.

    Here is my blog :: hemp seed

  151. To follow up on the up-date of this subject matter on your web site and would really want to let you know simply
    how much I valued the time you took to write this
    useful post. In the post, you spoke on how to really handle this challenge with
    all convenience. It would be my personal pleasure to collect
    some more strategies from your web page and come up
    to offer others what I learned from you. Thank you for your usual excellent effort.

    Here is my webpage … two dress sizes

  152. Hey there! I just wish to give you a big thumbs up for the great information you have got here on this post.
    I’ll be coming back to your blog for more soon.

    Here is my web blog :: http://www.comegnolaw.com

  153. Unquestionably believe that which you said. Your favorite justification appeared to be on the net the simplest thing to be aware
    of. I say to you, I certainly get irked while people consider worries that they just
    don’t know about. You managed to hit the nail upon the top and also defined
    out the whole thing without having side-effects , people can take a
    signal. Will probably be back to get more. Thanks

    My website: Callie

  154. Hey there! I understand this is kind of off-topic however I needed to ask.
    Does operating a well-established website such
    as yours require a large amount of work? I am brand new to writing a
    blog however I do write in my journal everyday. I’d like to
    start a blog so I can share my experience and feelings online.
    Please let me know if you have any kind of ideas or tips for brand new aspiring bloggers.
    Appreciate it!

  155. Hi to all, how is everything, I think every one is getting more
    from this website, and your views are pleasant in support of new visitors.

    Feel free to surf to my web site: 에프엠카지노

  156. It’s genuinely very complex in this busy life to listen news
    on Television, so I just use web for that reason, and get the hottest news.

    Also visit my blog – cycle off pre-workout

  157. Hi, i think that i saw you visited my site so i came
    to “return the favor”.I’m trying to find things to improve my site!I suppose its ok to use a few
    of your ideas!!

  158. Hi there, just became aware of your blog through Google, and found that it’s really informative.
    I am gonna watch out for brussels. I?ll be grateful if you continue this in future.

    Many people will be benefited from your writing.
    Cheers!

    my web-site eating low carb diet

  159. You should be a part of a contest for one of the highest quality sites on the web.

    I will highly recommend this site!

    My website – seed bank

  160. Pretty! This was a really wonderful post. Thanks for supplying this info.

  161. ales çıkmış sorular pdf ücretsiz indirmek ister misin? Sitemize göz atıp ales çıkmış sorular pdf dosyasını ücretsiz bir şekilde indirebilirsiniz.

  162. [url=http://viagra.gen.in/]canada generic viagra[/url]

  163. [url=https://sildenafilcpills.com/]cheap viagra generic best price[/url]

  164. [url=http://cialishpt.com/]cialis for sale in mexico[/url]

  165. Hello there, You’ve done an excellent job. I will certainly digg it and personally recommend to my friends.
    I am confident they’ll be benefited from this web site.

  166. [url=https://viagrantab.com/]viagra otc united states[/url]

  167. [url=https://viagramab.com/]how much does viagra cost[/url]

  168. [url=http://tadalafilum.com/]tadalafil online rx[/url]

  169. web indexing serp.

  170. Obrigado por este artigo. Se quiseres partilhar no facebook utilize este site https://viplikes.pt para conseguir mais gostos

  171. I was reading some of your articles on this site and I believe this web site is very informative!
    Keep on putting up.

  172. Excellent goods from you, man. I’ve understand your stuff previous to and you’re just too excellent.
    I really like what you have acquired here,
    certainly like what you are saying and the way in which
    you say it. You make it entertaining and you still care for to keep
    it smart. I can not wait to read much more from you.
    This is actually a terrific website.

    Also visit my blog … skilled drug crime

  173. I am extremely impressed with your writing skills and also with the layout on your
    weblog. Is this a paid theme or did you modify it yourself?

    Anyway keep up the excellent quality writing, it is rare to see
    a nice blog like this one today.

  174. Sitenizin sıralamasını merak ediyorsanız Türkiye’nin en basit arayüzüne sahip sıra bulucu sitemize göz atabilirsiniz. Tamamen ücretsiz ve kullanımı kolay google sıra bulucu sitemize göz atabilirsiniz.

  175. After looking into a number of the blog articles on your web page, I really appreciate your technique of writing a blog.

    I added it to my bookmark website list and will be checking back soon.
    Please visit my website as well and tell me what you think.

  176. [url=http://tadalafilum.com/]20 mg tadalafil[/url] [url=http://sildenafilht.com/]sildenafil tablets 100mg uk[/url] [url=http://tadalafiledtablet.com/]cialis buy[/url] [url=http://buyivermectn.com/]where to get ivermectin[/url] [url=http://sildenafilztabs.com/]canadian viagra coupon[/url] [url=http://viagrawithouta.doctor/]average cost viagra[/url] [url=http://ivermectinxp.com/]ivermectin uk[/url] [url=http://pilltadalafil.com/]cialis 40 mg online[/url] [url=http://viagra.gb.net/]buy viagra without presc[/url] [url=http://ivermectincvtab.com/]ivermectin 1[/url]

  177. [url=http://viagramtabs.com/]prescription female viagra[/url]

  178. I do not know if it’s just me or if everybody
    else encountering problems with your blog. It seems like some
    of the written text within your posts are running off the screen. Can somebody else please comment and let me know if this is happening to them too?
    This may be a issue with my browser because I’ve had this happen previously.
    Thanks

    My site … bad skin

  179. [url=https://ivermectin.sale/]stromectol medication[/url]

  180. Only wanna remark that you have a very nice site, I love the design and style it really stands
    out.

    Check out my homepage healthy skin

  181. [url=http://viagrawithouta.doctor/]non-generic viagra[/url]

  182. [url=https://cialisfor.sale/]cheap cialis india[/url]

  183. [url=https://viagraxc.com/]can i buy real viagra online[/url]

  184. [url=http://fluoxetineantidepressant.com/]prozac 30 mg[/url]

  185. [url=https://cialisgenr.com/]canadian cialis 20 mg[/url]

  186. I’ve been browsing online more than three hours these
    days, but I by no means discovered any fascinating article like yours.
    It’s lovely price sufficient for me. Personally, if all web owners and
    bloggers made good content material as you did, the net might be a
    lot more useful than ever before.

    Visit my web blog; stop smoking

  187. [url=http://tadalafiloraltabs.com/]cialis comparison[/url]

  188. เพิ่มฟังก์ชันทันสมัย เอื้ออำนวยความสบายให้ผู้ใช้งานพอใจเยอะที่สุด เว้นแต่เกมเด็ดคับด้วยประสิทธิภาพ ฟังก์ชันการทำงานสมรรถนะสูงก็จัดว่าส่งผลทำให้ ufabet
    เป็นที่ถูกอกถูกใจด้วยระบบที่มีการปรับปรุงเปลี่ยนแปลงตลอดเวลาให้เข้าและก็สมควรในทุกสถานการณ์ ไม่ว่าจะฝากถอนก็หลากวิธีคัดเลือก ทางเลือกใช้งานเข้าเล่นพนันหลายแพลตฟอร์ม สิทธิพิเศษมากล้นรายล้อมเว็บไหนก็จำเป็นต้องยอมในฐานะตัวหลักเว็บไซต์พนันที่สาวกหลายๆคนหลงเสน่ห์ปักหลักลงทุน

  189. Right here is the right site for anyone who hopes tto understand this topic.
    You understand so much its almost hard to argue with you (not thhat I really would
    want to?HaHa). You certainly put a new spin on a subject which has been written about for ages.
    Excellent stuff, just great!

  190. [url=http://ivermectinshipping.com/]stromectol price[/url]

  191. LNB aşırı yüklendi ne demek hatası
    LNB aşırı yüklendi kabloyu kontrol edin
    LNB Aşırı yüklendi hatası alıyorsanız eğer çanaktan televizyona gelen kabloyu kontrol etmeniz gerekmektedir. Kabloyu kontrol edin herhangi bir yıpranma veya benzeri bir hasarı varmı. Bu kablolar çatılardan falanda geçtiği için fare gibi kemirgenler varsa kabloya zarar vermiş olabilirler. Her neyse sıkıntı kabloda değilse LNB uçlarını kontrol edin. Sorun muhtemelen oradan kaynaklanıyordur.

  192. Canlı bahisi çok çeşitli ve çok donanımlı bir adres üzerinden değerlendirmek isterseniz eğer Celtabet sizler için ideal bir kaynak olabilir.

  193. Normally I don’t learn article on blogs, however I wish to say that this write-up
    very compelled me to try and do so! Your writing style has been amazed me.
    Thanks, quite great post.

  194. [url=https://ivermectinforhumansonline.com/]ivermectin buy nz[/url]

  195. Hi are using WordPress for yyour blog platform? I’m new to the
    blog world but I’m trying to get started and create
    my own. Do you require any coding knowledge to
    make your own blog? Any help would be greatly appreciated!

  196. My spouse and I stumbled over here by a different
    web address and thought I might check things out. I like what I
    see so now i’m following you. Look forward to checking out your web page repeatedly.

  197. I am really impressed with your writing skills as well as with the layout on your blog.

    Is this a paid theme or did you modify it yourself?
    Either way keep up the nice quality writing, it is rare to see a great
    blog like this one nowadays.

  198. [url=http://ivermectin25h.com/]stromectol usa[/url]

  199. [url=https://tadalafilzm.com/]generic tadalafil 2017[/url]

  200. [url=http://ivermectinfastdelivery.com/]stromectol generic[/url]

  201. [url=https://rxivermectin.com/]generic stromectol[/url]

  202. [url=https://sildenafilfe.com/]canada generic sildenafil[/url]

  203. I keep listening to the news speak about receiving free online
    grant applications so I have been looking around for the top site to get one.
    Could you advise me please, where could i find some?

    Also visit my blog post … skin care tip

  204. Appreciating the time and energy you put into your website and
    detailed information you present. It’s awesome to come across a blog every once
    in a while that isn’t the same unwanted rehashed
    information. Great read! I’ve saved your site and
    I’m including your RSS feeds to my Google account.

  205. Hello there! Do you know if they make any plugins to assist with Search Engine
    Optimization? I’m trying to get my blog to rank for some
    targeted keywords but I’m not seeing very good success.
    If you know of any please share. Many thanks!

    Feel free to surf to my web-site – 159.203.199.234

  206. I wish to show some thanks to the writer just for bailing me out of this particular condition. After researching throughout the search engines and getting ways that
    were not helpful, I believed my life was over.
    Being alive without the presence of answers to the issues you’ve resolved all through your good site is a critical case,
    and ones which might have negatively affected my career if I hadn’t discovered your site.

    Your personal natural talent and kindness in handling every aspect
    was very useful. I am not sure what I would have done if I hadn’t come upon such a thing like this.

    I am able to now look forward to my future. Thanks a
    lot so much for this impressive and amazing help.
    I will not hesitate to propose your blog post to any person who needs and wants tips
    about this situation.

    Feel free to visit my homepage skin care basics

  207. Hiya, I’m really glad I have found this info.
    Today bloggers publish just about gossips and web and this is actually frustrating.
    A good blog with interesting content, that is what I
    need. Thank you for keeping this web-site, I will be visiting it.
    Do you do newsletters? Cant find it.

    Stop by my blog post :: diet solution program

  208. Hello very nice website!! Guy .. Beautiful .. Superb ..
    I will bookmark your web site and take the feeds additionally?

    I’m satisfied fasting to lose weight search out a lot of useful information here
    within the publish, we need develop more techniques on this regard, thanks for sharing.
    . . . . .

  209. I have to show my appreciation to you just for bailing me out of such
    a trouble. Because of checking through the the web
    and getting ways that were not beneficial, I figured my entire life
    was done. Being alive without the presence of answers
    to the difficulties you’ve resolved through your good article content is a
    crucial case, and those that would have negatively affected my entire career if I had not
    discovered your web site. Your good talents and kindness
    in taking care of every aspect was very useful. I am not sure what I would’ve done if I had
    not encountered such a step like this. I
    can also at this point look ahead to my future.
    Thanks a lot so much for this expert and amazing guide. I will not hesitate to recommend the
    sites to anyone who should have care on this issue.

    Feel free to visit my webpage carbohydrate intake

  210. [url=https://buycialismd.com/]where can i buy brand name cialis online[/url]

  211. [url=https://agenericcialis.com/]female cialis[/url]

  212. Just wish to say your article is as astounding.
    The clearness in your post is just nice and i could assume you are an expert on this subject.
    Well with your permission let me to grab your feed to
    keep updated with forthcoming post. Thanks a million and please continue the rewarding work.

    Feel free to visit my blog – kids smoking

  213. [url=https://onlinesildenafilcitrate.com/]where to buy sildenafil online[/url]

  214. Outstanding post, you have pointed out some fantastic details, I besides conceive this is a very
    superb website.

    Also visit my website: love life

  215. [url=http://allsildenafil.com/]150 mg sildenafil[/url]

  216. [url=https://ivermectinepharm.com/]buy ivermectin canada[/url]

  217. [url=http://ibuyviagra.com/]prescription viagra australia[/url]

  218. It’s remarkable iin support oof me too have a web
    site, which is good designed for my knowledge. thanks admin

  219. My programmer is trying to convince me to move to .net
    from PHP. I have always disliked the idea because of
    the expenses. But he’s tryiong none the less. I’ve been using WordPress on various websites for about a year and am worried about switching to another platform.
    I have heard fantastic things about blogengine.net.
    Is there a way I can import all my wordpress posts into it?
    Any help would be greatly appreciated!

    My site; flat belly diets

  220. [url=http://buycialistabsonline.com/]cialis 60 mg[/url] [url=http://tadalafilonlinebuy.com/]tadalafil 5mg uk[/url] [url=http://buyivermectindrug.com/]cost for ivermectin 3mg[/url] [url=http://buytadalafilrem.com/]how can i get cialis without a prescription[/url] [url=http://ivermectinfromindia.com/]ivermectin lotion[/url] [url=http://allopurinolbuy.com/]rx allopurinol[/url] [url=http://viagravf.com/]buy viagra fast shipping[/url] [url=http://viagranc.com/]buy usa viagra online[/url] [url=http://buysildenafilz.com/]sildenafil 100mg price australia[/url] [url=http://bestsildenafilcitrate.com/]sildenafil in canada[/url]

  221. [url=http://cialisvtabs.com/]generic cialis 20mg pills[/url]

  222. [url=https://cialisttab.com/]can i buy generic cialis[/url]

  223. [url=https://sildenafilqr.com/]viagra from india[/url]

  224. I’ve been browsing on-line more than 3 hours as of late, yet I by no means discovered
    any attention-grabbing article like yours. It’s beautiful value
    enough for me. Personally, if all site owners and bloggers made excellent content as you probably
    did, the internet can be a lot more helpful than ever before.

  225. Can I simply say what a relief to discover someone that genuinely knows what they’re talking about over the internet.
    You certainly know how to bring a problem to light and make
    it important. More and more people really need to check this
    out and understand this side of your story. I was surprised
    you are not more popular because you certainly have the
    gift.

    Feel free to visit my web page; w88; bbsj.chuansuoji.net,

  226. [url=http://cialisttab.com/]cialis black 800 mg[/url] [url=http://buyivermectinwithoutprescription.com/]ivermectin 500ml[/url] [url=http://genericviagradiscount.com/]viagra 50 mg online purchase[/url] [url=http://modafinilmedicine.com/]cost of provigil 2018[/url] [url=http://viagranc.com/]viagra pills 150 mg[/url]

  227. I believe this is one of the most significant information for me.
    And i am satisfied studying your article.
    However should commentary on some normal issues, The website taste is great,
    the articles is in reality great : D. Good task, cheers

  228. I don’t ordinarily comment but I gotta admit regards for the post on this specil one :
    D.

  229. Loving the information on this site, you have done great job on the articles.

    Feel free to visit my website … carb nite pdf

  230. [url=https://buyivermectindrug.com/]ivermectin 500mg[/url]

  231. [url=https://viagranc.com/]best generic viagra in india[/url]

  232. I love your blog.. very nice colors & theme.
    Did you make this website yourself or did you hire someone to do it for
    you? Plz respond as I’m looking to construct my
    own blog and would like to find out where u got this from.
    kudos

    Feel free to surf to my blog – please a woman

  233. [url=https://sildenafilct.com/]order viagra online pharmacy[/url]

  234. I was extremely pleased to discover this site.
    I need to to thank you for ones time due to thhis fantastic read!!
    I definitely liked every part of it and i also have you saved to fav to see new information oon your site.

  235. web site index.

  236. [url=http://cialisttab.com/]buy generic cialis india[/url] [url=http://genericsildenafilx.com/]cost of sildenafil in mexico[/url] [url=http://flomaxpills.com/]flomax diuretic[/url] [url=http://onlinepharmacyseven.com/]legitimate online pharmacy usa[/url] [url=http://hqtadalafil.com/]real cialis for sale online[/url] [url=http://tadalafilc.com/]tadalafil capsules[/url] [url=http://buyivermectinwithoutprescription.com/]ivermectin 6mg tablet for lice[/url] [url=http://ivermectintabletsforsale.com/]cost of ivermectin medicine[/url] [url=http://buycialismd.com/]cialis 10mg online india[/url] [url=http://ibuyviagra.com/]female viagra online[/url]

  237. [url=http://hydroxychloroquinezf.com/]plaquenil online[/url] [url=http://tadalafilns.com/]tadalafil for sale in canada[/url] [url=http://buysildenafilz.com/]100 mg sildenafil cost[/url] [url=http://aurograonline.com/]aurogra 100mg tablets[/url] [url=http://cialisvtabs.com/]5mg cialis best price[/url]

  238. Hello, after reading this remarkable article i am too delighted to share my experience here with mates.

    Also visit my blog post; build muscle fast

  239. [url=https://viagragenp.com/]viagra 100 mg for sale[/url]

  240. [url=https://buycialismd.com/]cost of cialis 5mg in canada[/url]

  241. Hello just wanted to give you a quick heads
    up. The words in your post seem to be running off the screen in Ie.
    I’m not sure if this is a formatting issue or something to do with web browser compatibility
    but I figured I’d post to let you know. The design and style look great though!
    Hope you get the issue solved soon. Kudos

  242. Hi, always i used to check blog posts here in the early hours in the morning, as
    i like to find out more and more.

    My homepage taxi phone number

  243. If some one wants to be updated with latest technologies then he must be go to see this website
    and be up to date every day.

  244. Українець Олександр Усик (18-0, 13 КО) зможе нокаутувати британського чемпіона Ентоні Джошуа (24-1,22 КО). При цьому для нашого співвітчизника не стане проблемою перевагу суперника в габаритах Энтони Джошуа Александр Усик Антъни Джошуа и Олександър Усик минаха през официалния кантар преди очаквания с огромен интерес сблъсък помежду им. Както е известно, светът на бокса е притаил дъх в очакване на големия мач, в който на карта са

  245. Hiya very nice web site!! Guy .. Beautiful ..
    Superb .. I’ll bookmark your site and take the feeds also?I
    am satisfied to search out a lot of useful information right
    here in the put up, we want develop more techniques
    on this regard, thanks for sharing.

    My web blog: best anti-aging skin care

  246. Unquestionably believe that which you said.
    Your favorite reason appeared to be on the web the simplest thing to be aware of.
    I say to you, I definitely get irked while people think about worries
    that they just do not know about. You managed to hit the nail upon the top
    and defined out the whole thing without having side-effects , people can take a signal.
    Will probably be back to get more. Thanks

    my web page: acne medication

  247. I have to get across my appreciation for your kindness supporting women who should have help with
    your concept. Your personal dedication to passing the message all over had been amazingly good and has truly
    helped regular people like me to arrive at their objectives.
    This informative tutorial denotes a whole lot to me and additionally to my office workers.
    Thank you; from all of us.

    Feel free to visit my web-site; teen weightloss

  248. Усик – Джошуа – Все Последние Новости Онлайн Джошуа Усик смотреть онлайн Усика пугают нокаутом, которым Джошуа одолел болгарина Кубрата Пулева. Реклама Тогда как самому Энтони трансляторы напомнили, как Усик, пусть у него и нет репутации ударника, вырубил

  249. Howdy I am so thrilled I found your blog page, I really found you by error,
    while I was researching on Bing for something else, Anyhow I am
    here now and would just like to say many thanks for a tremendous post and a all round interesting blog (I also
    love the theme/design), I don’t have time to
    go through it all at the minute but I have saved it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read more, Please do keep up the
    excellent work.

  250. Lottery retailers gather commissions on the tickets they sell and also money in when they sell a winning
    ticket, usually in the kind of an award or bonus.

  251. Русские Горки Русские Горки Смотрите новые серии исторической саги «Русские горки» онлайн в хорошем качестве сразу после эфира.

  252. [url=https://buyviagrawithoutdoctor.com/]viagra tablets australia[/url]

  253. [url=http://sildenafilmpro.com/]viagra generic in mexico[/url]

  254. Only wanna comment that you have a very decent site, I enjoy
    the design and style it actually stands out.

    Feel free to visit my web page; Eleanor

  255. [url=http://viagraemd.com/]buy viagra online using paypal[/url]

  256. This excellent website definitely has all of the information and facts I wanted concerning this subject and didn?t know who to ask.

    my homepage – great skin

  257. [url=https://hydroxychloquinenova.com/]hydroxychloroquine 700mg[/url]

  258. [url=https://ivermectintbs.com/]cost of ivermectin pill[/url]

  259. Bayigram porno izle. Bayigram hacklink satışları başlamıştır.

  260. [url=https://howtobuyivermectin.com/]stromectol price[/url]

  261. Смотрите тизеры всех серий сериала «Чернобыль», а также узнайте, где можно посмотреть финальный эпизод Чернобыль сериал. Новые сериалы в хорошем качестве.

  262. Мини-сериал HBO об аварии на Чернобыльской АЭС. Чернобыль сериал. Смотреть новые сериалы в хорошем качестве.

  263. Wonderful blog! Do you have any suggestions for aspiring writers?
    I’m hoping to start my own website soon but I’m a little lost on everything.
    Would you recommend starting with a free platform like WordPress or go for a
    paid option? There are so many choices out there that
    I’m completely overwhelmed .. Any suggestions? Bless you!

    my page; healthy life

  264. [url=http://ihealthblue.com/]buying valtrex in mexico[/url]

  265. [url=https://cialisbv.com/]buy cialis soft tabs[/url]

  266. Nice blog right here! Additionally your site
    loads up very fast! What web host are you using? Can I get your associate link on your host?
    I want my website loaded up as fast as yours lol

    Review my site … weight loss pill

  267. It is actually a great and useful piece of information. I am happy that you shared this useful info with us.
    Please stay us up to date like this. Thanks for sharing.

    Also visit my web-site :: 211.159.150.117

  268. If you would like to get a good deal from this paragraph then you have
    to apply these strategies to your won blog.

  269. Unquestionably believe that which you said. Your favorite reasn seemed to be
    on the internet the simpolest thing to be aware of. I say to you, I definitely get annoyed while people consider
    worries that they plainly don’t know about.
    You managed tto hit the nail upon the top and defined out the whole thinhg without having side effect ,
    people can taoe a signal. Will probably be
    back to get more. Thanks

    Feell free to surf to my web page – wood workshop set up (Geneva)

  270. Link exchange is nothing else except it is simply placing the other person’s webpage link on your page at suitable place and other person will also do same for you.

    Check out my website; Reneaux Serum Reviews

  271. I went over this web site and I conceive you have a lot of good information, saved to
    my bookmarks (:.

    Feel free to visit my blog post bbs.playclan.cn

  272. Outstanding info over again! Thank you;)

    My webpage MegaXL

  273. Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this post and also the rest of the
    site is extremely good.

    Also visit my blog; Jarrod

  274. I truly value your piece of work, Great post.

    my web blog; Tracy

  275. Холостячка 2 сезон https://bit.ly/39ioLkW Смотреть онлайн шоу Холостячка 2 сезон на СТБ.
    Пост шоу можно смотреть тут. Холостячка стб 2 сезон 1-2 серия

  276. Холостячка 2 сезон https://bit.ly/39ioLkW Смотреть онлайн шоу Холостячка 2 сезон на СТБ.
    Пост шоу можно смотреть тут. Холостячка стб 2 сезон 1-2 серия

  277. Холостячка 2 сезон https://bit.ly/39ioLkW Смотреть онлайн шоу Холостячка 2 сезон на СТБ.
    Пост шоу можно смотреть тут. Холостячка стб 2 сезон 1-2 серия

  278. Холостячка 2 сезон https://bit.ly/39ioLkW Смотреть онлайн шоу Холостячка 2 сезон на СТБ.
    Пост шоу можно смотреть тут. Холостячка стб 2 сезон 1-2 серия

  279. You actually make it seem so easy with your presentation but I find this matter to
    be actually something that I think I would never understand.
    It seems too complicated and extremely broad for me.
    I’m looking forward for your next post, I’ll
    try to get the hang of it!

    Here is my page: crash diet diet

  280. Холостячка 2 сезон https://bit.ly/39ioLkW Смотреть онлайн шоу Холостячка 2 сезон на СТБ.
    Пост шоу можно смотреть тут. Холостячка стб 2 сезон 1-2 серия

  281. Холостячка 2 сезон https://bit.ly/39ioLkW Смотреть онлайн шоу Холостячка 2 сезон на СТБ.
    Пост шоу можно смотреть тут. Холостячка стб 2 сезон 1-2 серия

  282. Холостячка 2 сезон https://bit.ly/39ioLkW Смотреть онлайн шоу Холостячка 2 сезон на СТБ.
    Пост шоу можно смотреть тут. Холостячка стб 2 сезон 1-2 серия

  283. Холостячка 2 сезон https://bit.ly/39ioLkW Смотреть онлайн шоу Холостячка 2 сезон на СТБ.
    Пост шоу можно смотреть тут. Холостячка стб 2 сезон 1-2 серия

  284. This is really fascinating, You are an excessively skilled blogger.
    I have joined your rss feed and look ahead to in the
    hunt for extra of your magnificent post. Also, I have shared your site in my social networks

  285. Hmm is anyone else encountering problems with the images on this blog loading?
    I’m trying to figure out if its a problem on my end or if it’s the blog.
    Any feed-back would be greatly appreciated.

    my web blog; ways for sex

  286. It?s nearly impossible to find experienced people on this
    subject, however, you seem like you know what you?re talking about!

    Thanks

    Also visit my page: http://www.aniene.net

  287. I got what you intend, thank you for posting. Woh I am thankful to find this website
    through google.

    Take a look at my webpage – Nature Leaf CBD

  288. I like what you guys are up also. Such clever work and reporting!
    Carry on the excellent works guys I have incorporated you guys to my
    blogroll. I think it will improve the value of my site :).

    Here is my webpage … freshly hatched seeds

  289. This post presents clear idea for the new viewers
    of blogging, that genuinely how to do blogging.

  290. I definitely wanted to construct a message to be able to thank you for
    those fantastic tips you are giving at this website. My long internet look up has
    at the end of the day been rewarded with sensible tips to
    talk about with my colleagues. I ‘d point out that we readers are very fortunate
    to exist in a magnificent community with many perfect individuals with good opinions.
    I feel pretty grateful to have seen your web page and look forward to really more enjoyable times reading here.

    Thank you again for a lot of things.

    my blog post Libido Build Review

  291. Jul. I’ faith, I am sorry that thou art not well.

  292. My spouse and I stumbled over here from a different website and thought I might check things out.
    I like what I see so i am just following you. Look forward to looking at
    your web page repeatedly.

    my site engelliler.biz.tr

  293. When someone writes an piece of writing he/she maintains the plan of a user
    in his/her mind that how a user can understand it.
    So that’s why this paragraph is outstdanding. Thanks!

    Take a look at my web page Keto Optimum Reviews

  294. Wow, marvelous blog layout! How long have you been blogging for?
    you made blogging look easy. The overall look of your
    website is fantastic, let alone the content!

    Feel free to surf to my web blog … Keto Optimum Diet

  295. Hey there, You’ve performed a great job.
    I will definitely digg it and individually recommend to my friends.
    I am sure they’ll be benefited from this website.

    Here is my blog – novogorskpark.ru